Okostelefon és okosotthon

0
272
okostelefon

A klasszikus, már évtizedekkel ezelőtt is használt otthonautomatizálási és vezérlési rendszerek ugyan sok hasznos funkciót biztosítottak, meglehetősen sok korláttal rendelkeztek. Ilyenek voltak például a variálhatóság hiánya, a fix telepítés, a kisteljesítményű eszközök, az alacsony sávszélesség és komplex rendszerek magas ára. A kilencvenes évek végén született meg az Internet of Things koncepciója: az internet ne csak az emberek, hanem a gépek kommunikációjáról is szóljon! Elkezdtek megjelenni a plusz netes funkciókkal rendelkező eszközök, azonban a smart home akkor vált igazán csábítóvá az emberek számára, amikor az okostelefon segítségével bárhonnan monitorozhatóvá és irányíthatóvá vált a felhasználók számára. A cikkben most egy kicsit erről a témáról filozofálunk.

Az okos otthon vezérlésének lehetséges módjai

Rengeteget írtunk már a blogon a különböző vezérlési lehetőségekről:

  • okos otthon hubok, kijelzővel vagy anélkül,
  • hangvezérléssel működő digitális asszisztensek,
  • dedikált vezérlőeszközök, például gombok vagy a Xiaomi okos kocka,
  • okostelefon appok.

A magyar vásárlók számára az első két eszköz jelen pillanatban nem éppen a legkézenfekvőbb. Hogy miért? Sajnos a digitális asszisztensek – legyen szó bármelyik nagy gyártóról – egyelőre nem rendelkeznek magyar nyelv támogatással. Ez szomorú ugyan, de objektíven nézve teljesen érthető: kicsi piac vagyunk, ráadásul a magyar nyelv nehezen algoritmizálható. Az okostelefonok appjai között viszonylag nagy a szórás, vásárlás előtt érdemes ellenőrizni, hogy a szimpatikus platform okostelefonos vezérlő alkalmazása támogatja e a magyar nyelvet.

Nagyon fontos figyelembe vennünk, hogy az előbb felsoroltak platformszintű vezérlések esetén szolgáltatásként működnek! Nem csak annyiból áll a dolog, hogy megvásárolunk egy eszközt, beállítjuk és utána tökéletes működik: számolnunk kell a háttérben lévő felhőszolgáltatással és a frissítésekkel is. Nameg persze a biztonsággal.

Platformszintű okostelefon app?

A smart home eszközöket két csoportba szoktam osztani:

  • vezérelhetők egy központosított okos telefon appon keresztül, mint amilyen például a Mi Home is.
  • csak a saját appjukon keresztül vezérelhetőek. (Gyakoriak az olyan okos eszközök is, amelyek igazából nem tartalmaznak netes kommunikációs lehetőséget, csak egy bluetoothos alkalmazáson keresztüli vezérlést és állapotfigyelést.)

Egy eszköz megvásárlása előtt érdemes ellenőrizni, hogy mennyire kompatibilis az ilyen “platformszintű” vezérlő appokkal. Két konkrét példa:

  • az Apple Homekit alá tartozó eszközök például a gyártó Home alkalmazásán belül működnek. Ugyanez a helyzet a Xiaomi márkaneve alatt futó okos eszközök legnagyobb részénél is, ezek a Mi Home alá tartoznak.
  • a Philips Hue eszközöknek működnek például a Google Home-on belül is, de rendelkeznek saját alkalmazással is.

A platformszintű, közös vezérlő app azért hasznos, mert elkerülhető vele a káosz. Ugye milyen jó az, amikor minden apró kis feladatra van egy külön alkalmazásod a telefonodon? Nem? Ezekben segítenek az ilyen megoldások.

Szolgáltatás?

Pár szót még az előbb említett dologról: az okos telefon és az okos otthon között lényegében egy szolgáltatás végzi a valódi kommunikációt. A hangvezérlés például teljesen felhő alapon megy: te mondasz valamit az eszköznek, az elküldi a szervernek a felvételt, a szerver feldolgozza és visszaküldi a választ, illetve utasítja a smart eszközt a feladatra.

A szolgáltatásszerű működés ott is jelentkezik, hogy a különböző eszközeidre folyamatosan érkeznek a frissítések. Frissül magának az okos eszköznek a központi rendszere, a firmware is, illetve az okostelefonos alkalmazás is. Funkciójavítások, felhasználói élmény fokozását célzó változtatások, biztonsági megoldások: válaszok a napi szinten felmerülő kérdésekre.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here