Az okos tanterem egy új lehetőség, amely megvalósítására számos lehetősége van a fenntartóknak. De vajon mi lehet ez és mi a gyakorlati haszna?

Mi az az okos tanterem?

Az okos tanterem lényege, hogy a modern smart technológia és IoT eszközök segítségével teszi hatékonyabbá az oktatást. A hardveres és szoftveres megoldások 

  • növelhetik az interaktivitás mértékét, amivel könnyebben fenntartható a diákok figyelme és javul a tanulás effektivitása,
  • az audiovizuális eszközök segíthetik az anyag rögzítését a hallgatóság számára.
  • mélyebb belelátást adhatnak az oktatónak, amivel formálhatja az anyag átadását,
  • rugalmasabbá tehetik az órákat, nagyobb mozgásteret adva oktatónak is diáknak egyaránt.

Az okos tanterem számos formát ölthet. Általában központi részét képezi valamilyen interaktív kijelzőként funkcionáló tábla és oktatást segítő szoftver.

Hogyan segíti a tanulást az interaktivitás?

A hagyományos oktatás egyik problémáját az jelenti, hogy az oktató nem tud odafigyelni gyakran több tucatnyi diákra. A szárazabb anyagoknál sok tanuló figyelme elkalandozik vagy tinédzserkori dackorszak miatt már eleve nehezebb lekötni vagy megnyerni a figyelmüket, ami értelemszerűen rontja a tanítás hatékonyságát.

A gamifikáció és az interaktivitás azonban új lehetőségeket nyújtanak. A játékosítás ad egyfajta kihívás-érzetet a diáknak, hogy részt vegyen az oktatási folyamatban; az interaktív eszközökkel pedig intenzívebb élményben részesül. Ezzel könnyebb fenntartani a figyelmét, a több érzékszervet érő hatások pedig hatékonyabbá teszik a tananyag rögzülését is. A diák nem csupán hallja és látja azt, amit meg kéne tanulnia – az interaktív eszközök kvázi “kikényszerítik” azt, hogy visszajelzést adjon és részt vegyen a folyamatban.

Így az interaktív megoldásokkal a tanuló ugyanis nem csak passzív befogadó lesz, aki jobb esetben békés tengeri csillagként üli végig az órát, hanem aktív résztvevő. Aktív résztvevőként pedig sokkal élvezetesebb, értékesebb és maradandóbb az élmény, mint passzív befogadóként – ez pedig az élet minden területére igaz.

Természetesen a hagyományos oktatási rendszer keretében is le lehet szórakoztató formában adni az anyagot és be lehet vonni a diákokat – ez azonban az oktató egyéni képességein és stílusán múlik. Az okos tanterem egy plusz eszközt ad az oktató kezébe, amellyel javíthatja a kapcsolatot közte és a hallgatósága között.

Az okos tanterem eszközei segíthetnek a szintkülönbségek kiegyenlítésében is bizonyos tantárgyaknál. A nyelvoktatásban például az évtizedes klasszikus módszer sokszor nem működik, hiszen a kommunikációt tanulása csak az aktív kommunikáción keresztül effektív. A különböző nyelvi szoftverekkel azonban testreszabhatóbb lehetőségeket kap a diák, és több lehetőséget a gyakorlásra. 

Az okos tanterem egy másik lehetséges előnyéről

Az okos tanterem egyik előnye, hogy a legtöbb diák számára természetesebb környezetet ad, mint a klasszikus rendszer.

Hogyan?

Manapság egy kisgyerek már néhány éves korában megismerkedik az okostelefonok, tabletek, számítógépek gyakorlati hasznával és nem csupán egy ideálisan szájba vehető, letisztult vagy éppen érdekes formájú műanyag darabként látja azt. Mire iskolába kerül, természetessé válik számára az ilyen eszközök használata – sajnos sok esetben túlságosan természetessé is.

Ebből azonban előnyt is lehet kovácsolni úgy, hogy ezeket az eszközök aktív szereplőként vonják be az oktatási folyamatba – természetesen központilag vezérelt, oktatási célú szoftver segítségével, mely ad egyfajta ellenőrzött környezetet. A konzervatívabb szülők gyakran negatív véleménnyel bírnak a modern eszközök kapcsán – a hiba azonban nem az eszközökben van.

A problémát legtöbb esetben a felügyelet és odafigyelés hiányában kialakuló irracionális trendek jelentik. A túl sok impulzus rontja a koncentráció képességét, a közösségi média idióta trendekkel bombázza a felhasználó agyát, a különböző szolgáltatások pedig a sikerélmény, a népszerűség látszatának megadásával szoktatják rá a felhasználókat a folyamatos bökdösésre. 

A digitális eszközök ellenőrzött környezetben való használata azonban hozzásegíthet a tudatos felhasználók neveléséhez – ők nem függnek az eszközöktől, hanem azért használják őket, hogy hatékonyabbak legyenek az életük adott területein.

Miből állhat az okos tanterem?

Hogy pontosan miből álljon az okos tanterem, lehetetlen megkötni, ugyanis rengeteg lehetőség van a piacon, de akár saját rendszert is ki lehet építeni (elvileg).

Ami nagyjából biztos pont a rendszerben:

  • interaktív kijelző, mely táblaként funkcionál,
  • oktatássegítő szoftverek, mely interaktív lehetőségeket és központi vezérlést biztosít az oktatónak,
  • valamilyen “kliensoldali” eszköz, amelyet a diák használ, akár saját (okostelefon), akár az iskola által biztosított tablet, laptop, asztali számítógép. (Ez nem feltétlenül kötelező része a rendszernek, a Nureva például interaktív falakat használ.)

Az oktatássegítő szoftverek értelemszerűen fontos részét képezik a rendszernek, hiszen segítik a tananyag megosztását, az oktató visszajelzést kap rajtuk keresztül, illetve a diákok tevékenységét sem árt néha korlátozni.

Okos tanterem lehet már egy projektorral felszerelt számítógépterem is, amelyet elláttak ilyen oktatássegítő szoftverekkel, illetve az se árt, ha az egyes munkaállomásokhoz tartozik egy headset is. 

A legelterjedtebb megoldást a speciális szoftver, digitális táblát és a diákok által használt, iskola tulajdonában lévő tableteket magába foglaló rendszer képezi. A diákok például látják az anyagot a tableteken keresztül és teszteket tölthetnek ki rajta.

A diákok saját mobiltelefonjait is be lehet vonni az oktatásba például az önálló kutatási folyamattal, vagy az oktatási platformok használatával. Kihasználhatjuk ezt a lehetőséget is, ha már úgyis ott lapul a zsebükben a készülék!

Végszó

A PCWorld kiváló cikkében említik azt, hogy nem lehet minden órát informatika órává változtatni.

Az okos tanterem kiépítése anyagi terhet jelent a fenntartó intézmény számára, ráadásul továbbképzéssel is jár. Ezeket az órákat modern szellemben kell tartani, teljesen más stílusban, az interaktivitás bevonása pedig jelentős szellemi befektetéssel jár az oktatók részéről. Fontos azt is figyelembe venni, hogy az anyagokat is át kell szabni az új, digitális formátumra. 

Habár az okos tanterem rengeteg előnnyel jár, ezt a többrétű befektetést szem előtt kell tartani, mielőtt egy intézmény belevágna egy ilyen jellegű projektbe. Minden tényezőt ellenőrizni kell azzal kapcsolatban, hogy az intézmény eléggé felkészült e a modern módszerekre való átállásra. 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja meg véleményét!
Kérjük, írja be ide a nevét