Ebben a cikkünkben olyan autókban megtalálható okos eszközök szerepelnek, amelyek a biztonságos vagy kényelmesebb vezetéshez járulnak hozzá.

Infotainment rendszerek: központi vezérlés

Habár az infotainment rendszerek kapcsán nem voltunk kíméletesek az előző cikkben, magának a koncepciónak van értelme. Az autókban egyre több digitális eszköz található meg, ezek pedig egészen sok testreszabási lehetőséget biztosítanak a vezetési élmény javítása érdekében. Egy központi kijelzővel vezérelhető, adekvát mennyiségű és megfelelően rendszerezett lehetőséget kínáló rendszer nagyban javíthatja a felhasználói élményt. 

okos eszközök az autókban

A navigáció egyszerűsödése

Az olcsón elérhető mobilnet csomagok, a jobb lefedettség és a közösségi alapon működő, dinamikusan változó navigációs rendszerek hihetetlen mértékben megkönnyítették életünket. A Google Maps vagy a Waze okos funkciói és javuló útkereső algoritmusai hozzájárulnak ahhoz időben és biztonságban elérjük célunkat. A hetvenes években így képzelték el az akkori közeljövő navigációs rendszerét:

Az okos eszközök biztonságosabbá teszik az autókat

Az elmúlt hónapokban sokat beszélgettünk egy barátommal arról, hogy milyen tök jók ezek a vezetés segítő rendszerek biztonsági szempontból.

Erre ma reggel olvasom a hírt, hogy egy Tesla idióta tulajdonosa autopilotba kapcsolta az autót, visszafordult a kutyájához, aztán össze is tört két autót. Del Spooner biztos bepöccene ettől a mentalitástól. Viszont emberi ostobaság és lustaság ide vagy oda, a vezetést segítő rendszereknek van létjogosultsága, pláne az utóbbi időben globális szinten romló sofőrmorál miatt is. Íme, egy lista a népszerű okos eszközök és funkciók kapcsán, melyek biztonságosabbá teszik a vezetést:

BAS – Brake Assist System – Fékrásegítő rendszer

A BAS vészfékezésnél az ABS-szel együttműködve a lehető legnagyobb fékerőt biztosítja a kerekek teljes megállítása nélkül. A BAS-re a consumerreports cikke szerint azért van szükség, mert gyakori probléma, hogy a sofőrök vészfékezés esetén nem fékeznek elég erősen.

FCW vagy CAS – Forward-Collision Warning vagy Collision-Avoidance System – Ütközésre figyelmeztető / elhárító rendszer

Az FCW vagy CAS közvetlen ütközésveszély esetén figyelmeztet vagy akár be is avatkozhat. A beavatkozás lehet automatikus fékezés, vagy megfelelő körülmények között sávelhagyás, kikerülés is. A Wikipédia által felsorolt veszélyfelismerési megoldások:

  • radar,
  • lézeres távolságmérés (LIDAR),
  • kamerák (digitális képfeldolgozás),
  • a fix veszélyek GPS koordinátái alapján. 

(A cikkben részletesen leírják azt is, hogy az egyes gyártók milyen módszereket alkalmaznak.) A figyelmeztető – elkerülő rendszerek kapcsán több szabvány született már, egyre több egyezmény születik azzal kapcsolatban, hogy az új autók alapvető felszereltségének részét képezze a jövőben.

AEB – Autonomous Emergency Braking – Automatikus vészfékező rendszer

Ez egy automatikus vészfékező rendszer szabvány, melyet az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága a 131 szabályában határozott meg:

“egy olyan rendszer, mely automatikusan felismeri egy potenciális frontális ütközés veszélyét és képes aktiválni a fékeket, hogy lelassítsa a járművet a baleset elkerülése, vagy annak hatásának csökkentése érdekében.”

ACC – Adaptive Cruise Control – Távolságtartó tempomat

Az autóban található szenzorok (kamerák, radar, fényérzékelők) segítségével a jármű meg tudja határozni az előtte haladók távolságát és a biztonságos távot tartva dinamikusan szabályozza a sebességét.

LDW – Lane Departure Warning – Sávtartó asszisztens

Irányjelzés nélkül, nem szándékos sávelhagyás esetén jelez a sofőrnek (wiki). A kétezres évektől kezdve alkalmazzák a japán gyártók, később egyre több márkánál jelent meg világszerte. A rendszer képességei gyártótól függőek: van, akinél csak figyelmeztet, van, akinél konkrétan be is tud avatkozni.

BSW – Blind Spot Warning – Holttérfigyelő

Ha valamilyen objektum került az autó holtterébe, jelzi azt a sofőrnek. Olyan kiegészítő funkcióval is rendelkezhet, amely lefékezi az autót, ha hátul keresztforgalmat érzékel. (Mondjuk egy figyelmen gyalogost.)

Autopilot

Az Autopilot a Tesla komplex vezetés segítő rendszere. Elon Musk tervei között szerepel, hogy elérjék a teljes önvezetés lehetőségét, egyelőre azonban “csak” dinamikus sáv- és távolságtartás, biztonsági rendszerek és egy nagyjából automatikus parkolórendszer képezi részét a rendszernek. Habár a sofőröket figyelmeztetik, hogy ne kezeljék teljesen önálló autopilótaként a rendszert, sajnos egyre több baleset következik be a figyelmetlenségükből.

ez is egy tesla

Végszó: az okos eszközök haszna is lehet

Az autókban megjelenő okos eszközök bosszantóak tudnak lenni az átgondolatlan, vagy éppen tudatosan béna tervezés miatt, azonban életeket tudnak menteni. A legfontosabb tényező az autóban azonban még mindig, és még sokáig a sofőr lesz: nincs az a vezetést segítő vagy kiegészítő rendszer, amely a megfelelő felkészültséget vagy odafigyelést helyettesíteni tudná!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja meg véleményét!
Kérjük, írja be ide a nevét