Okos eszközök: modern autó trendek, amiktől agyvérzést kapnak a szakemberek

0
295
túlzásba vitt okos eszközök az autókban

Az okos eszközök kapcsán általában pozitív a véleményünk, azonban itt is léteznek bizonyos negatív, sőt kártékony trendek. Az autók “okosítása” már régen megkezdődött és voltak pozitív hatásai a kényelmi funkciók, biztonság és hatékonyabb működés terén, viszont a divat, az őrült vásárlói elvárások nagyon rossz irányba vitték el a dolgokat napjainkra. Az okos eszközökhöz kapcsolódó negatív trendeket gyűjtöttük össze cikkünkben.

Okos eszközök… túl sok is belőlük

Az elmúlt években vezetést segítő okos eszközök tömkelege jelent meg az autókban, ami szerintem egy pozitív dolog. Holttérfigyelők, gyalogosfigyelők, sávtartó szolgálatások, egyre jobb tolatókamerák, és így tovább. Sokan ezekre a funkciókat is károsnak tartják, lévén túlságosan elkényeztetik a sofőröket. Az autók teljesítménye és mérete viszont egyre nő, az átlagos sofőr felkészültsége és döntéshozó képessége pedig romlik, szóval tényleg szükség van ezekre a funkciókra.

megbízhatatlan okos eszközök

Még az is érthető, hogy az egyre komplexebbé és hatékonyabbá váló hajtásláncok is növelték az autókban található apró számítógépek számát. A környezetszennyezés és erőforrás pazarlás beláthatatlan méreteket öltött az elmúlt évtizedekben, a hatékonyság növelése pedig jó módszer bolygónk élhető jellegének megőrzése érdekében.

A megbízhatóság eltűnése és az élettartam drámai csökkenése azonban ellentmond az előbbi érvnek. Minél komplexebbé válik egy rendszer, annál több a hibalehetőség, ráadásul a túltervezett rendszerek drága javítása és a specifikus alkatrészek szintén drága cseréje is ront a fenntarthatóságon. Érdemes megnézni, hogy például a mai napig prémium márkának számító BMW vagy Mercedes tizenpár éves autói mennyit veszítettek értékükből és milyen hibákkal rendelkeznek. Habár érthető, hogy áldozatot kell hozni az összetett rendszerek adta előnyökért, az autók eldobható eszközként való kezelése elfogadhatatlan.

Csak így lenne fenntartható az autóipar? Nagy baj.

Right to Repair?

Az utóbbi évben egyre többször fordult elő, hogy bizonyos gyártók megpróbálták megfosztani a fogyasztókat, illetve a független szervízeket, szakembereket a termékek javításának lehetőségétől. Például:

  • a javításhoz szükséges információkat nem tették közzé és csak a saját vagy az általuk támogatott szervízhálózatokkal osztották meg,
  • korlátozták az alkatrészekhez való hozzáférést,
  • ellehetetlenítették a független felek számára a pótalkatrészek gyártását,
  • szoftveresen korlátozták a kifutó eszközeik teljesítményét.

A legnagyobb bűnös az Apple volt, de a Tesla is kapta az ívet ebben az ügyben. A fő probléma ezzel a mentalitással, hogy például

  • a felhasználónak joga van megjavítani a készülékét és alkatrészhez, vagy javításhoz jutni, miután a készülék támogatása lejárt,
  • a monopol hozzáállás megszünteti a piaci versenyt,
  • korlátozza az innovációt,
  • az információk, tervek meg nem osztása rontja az újrahasznosítás hatékonyságát, ez pedig közvetlen környezetromboló hatást eredményez.

A “right to repair”, azaz a javításhoz való jog kapcsán ajánlom Louis Rossman Youtube csatornáját.

Scotty Kilmer 52 éve dolgozik autószerelőként. Youtube-csatornáján rengeteg videót oszt meg, melyekben ez idő alatt összegyűjtött tapasztalatait adja át igen nagy nézőközönségének. Egy 2019. novemberi videójában arról beszél, hogy az egyre összetettebbé váló számítógépesített rendszerek javítását hogyan hátráltatja a gyártó. A probléma akkor merül fel, amikor a gyártó kimondja, hogy csak a saját szervízében / partnerénél / forgalmazójánál lehet szervizeltetni az autót, különben a garanciát semmisnek tekintik. Konkrét példaként a Nissant hozza fel, aki az autó működését biztosító számítógép külső fél általi cseréjét és újraprogramozását lehetetlenítette el azzal, hogy nem osztotta meg a szerelőkkel a szükséges információt. Viszont az Egyesült Államokban érvényes törvények kimondták, hogy elérhető áron meg kell osztaniuk a harmadik féllel is a szereléshez szükséges tudásanyagot. Kilmer ezt követően kifejtette, hogy szerinte a biztonsági funkciók terén minden információt kötelezően nyíltan elérhetővé kellene tenni. Azt viszont elismeri, hogy a speciális felszerelésre szükség van.

Ezt követően arról beszél a videójában, hogy a GM több százezer járművet hívott vissza, mivel a digitális vezérelt fékező rendszerük egyik szenzora hibás és ez üzemzavart okoz…

Eltűnő gombok, óriási kijelzők és túltervezett infotainment rendszerek

Az okos eszközök koncepciójának fontos részét képezi a központosított jelleg. Az autókban jó ideje hangsúlyos szerepet kaptak az infotainment rendszerek, amelyek egészen hasznos tudnak lenni egy bizonyos szintig. Savagegeese azonban keményen kritizát fogalmazott meg a mai gyártói trendekkel szemben.

okos eszközök az autókban

Az autógyártók egy ideje viszont elkezdték a fizikai gombokkal, tárcsákkal vezérelt alapfunkciókat is az infotainment rendszerre helyezni. Autóklíma, hangerő… Ráadásul a kijelzők mérerét is látványos szinten növelni kezdték. A probléma az, hogy a fizikai gombok hiánya, illetve a megnövelt kijelző méret elvonja a sofőr figyelmét a vezetésről. Hiába lebeg ott a sofőr feje felett a figyelmeztetés, hogy ne babrálja a kijelzőt vezetést közben, biztosan fogja. A fizikai vezérlők kezelése kevésbé veszélyes, hiszen egyszerűen megszokod a mozdulatot, viszont az infotainment kijelzőjére biztosan oda kell nézned, ez pedig súlyos veszélyhelyzeteket okozhat.

További probléma, hogy ha megszünteti a gyártó az infotainment rendszer szoftveres támogatását, jelentős biztonsági veszélynek teszi ki az autóban utazókat.

És Te mit gondolsz: az okos eszközök milyen irányba viszik a közlekedést?

Kijelzővel és extra funkciókkal ellátott okoskulcsok?

Mesterséges motor- és kipufogóhang?

Nem eléggé okos automatikus parkolórendszerek?

Téged mi zavar, mit tartasz problémának a mai autókkal kapcsolatban? Oszd meg velünk véleményedet!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here