Mi az a digitális asszisztens?

0
469
digitalis asszisztens retro iroasztal

A “digitális asszisztens” új kifejezés, amely olyan szoftvert jelöl, amely segítségével a hétköznapi, ember és ember közti kommunikáció segítségével működtethetjük berendezéseinket. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a digitális asszisztens bizonyos szintig értelmezi a szóban kiadott parancsokat, és képes azokra emberi beszédet szimulálva válaszolni is. Következő cikkünkben nagy vonalakban bemutatjuk, hogyan is működnek napjaink legnépszerűbb technológiái.

A digitális asszisztens kapcsolódó fogalmai

Mielőtt azonban belevágunk, nem árt tisztáznunk, hogy pontosan mit is értünk bizonyos kifejezések használatakor.

Felhőszolgáltatás

A felhő alapú szolgáltatás lényege, hogy nem helyben, a felhasználó telefonján, tabletjén vagy számítógépén tárolja az adatokat vagy futtatja a szolgáltatásokat, hanem egy sokkal nagyobb teljesítményű és komplex számítógépen (ez a felhő). Az ilyen szolgáltatások egyik elengedhetetlen eleme a felhasználó eszköze és a távoli számítógép közti zavartalan internetes kapcsolat.

A felhőszolgáltatás előnyei:

  • bárhonnan, bármikor elérhető (megfelelő eszközről, persze),
  • központosított,
  • tárhelyet vagy számítási kapacitást spórolhatsz vele,
  • általában többszörös védelemmel rendelkezik, ami megakadályozza az adatok elvesztését.

A felhőszolgáltatás hátrányai:

  • adatkapcsolatra van szükséged ahhoz, hogy elérd az adataidat,
  • nem minden szolgáltató rendelkezik feltörhetetlen védelemmel,
  • sokakban kellemetlen érzést kelt adataik harmadik félre való bízása.

Mesterséges intelligencia

Pár hónappal ezelőtt az egyik ismerősöm egy felhőszolgáltatás kapcsán jelezte, hogy valamilyen furcsa funkciót vett észre benne. (Pontosan már nem emlékszem, hogy mi volt a helyzet.) Annyit válaszoltam neki, hogy ne aggódjon, valószínűleg csak egy mesterséges intelligencia lett ráeresztve a szolgáltatásra, ami aztán szépen el is végezte a funkcióját. Mondjuk úgy, hogy az ismerősöm ideges lett. Ideges lett, mivel a médiatermékek jelentős mértékű technofób mentalitása miatt egyből egy emberi gondolkodású, öntudatos számítógépre asszociált. Ez az egyik oldal.

A másik oldal az, amikor egy gyártó nagyon szexi és nagyon trendi szeretne lenni, ezért már egy egyszerű statisztikai programra is rányomja a “mesterséges intelligencia” címkét. Egy sima stopper még nem lesz mesterséges intelligencia, amiért méri az időt, illetve kijelzi azt.

A mesterséges intelligencia egy olyan összetett algoritmus (szoftver), amely egy tanulási folyamaton keresztül képes a kijelölt feladatának elvégzését optimalizálni. Mivel a bejövő és kimenő adatok feldolgozásához, illetve a statisztikai elemzések elvégzéséhez hatalmas számítási kapacitásra van szükség, általában felhő alapon működnek, a felhasználó eszközén keresztül pedig javarészt csak a kommunikáció történik meg.

A digitális asszisztens működése: Az Amazon Alexa

Az Amazon Alexa névre hallgató kiegészítője tökéletes példa a digitális asszisztens koncepciójára. A cég egyik legnépszerűbb terméke az Echo nevű bluetooth hangszóró, amely rendelkezik az Alexa szoftverrel. Na de hogyan működik?

  • A felhasználó kimondja Alexa nevét.
  • Az Echo elindítja a hangrögzítést.
  • A felhasználó kimondja a parancsot.
  • Az Echo a neten keresztül továbbítja a parancsot az Alexa Voice Servicesnek (AVS), amely egy beszédfeldolgozó mesterséges intelligencia.
  • Az AVS feldolgozza a szóban elhangzott parancsot és létrehoz egy szóbeli választ.
  • Az AVS visszaküldi a “lefordított” parancsot az Echo-nak, illetve a generált szóbeli választ.
  • Az Echo végrehajtja a parancsot és szóban visszajelez.

Az Echo-ban található egyszerűbb számítógépnek csak a feladatot kell végrehajtania, a parancs feldolgozását a felhő alapú mesterséges intelligencia végzi el. (A natural-language generation kapcsán itt található a Wikipedia szócikk az érdeklődőknek kiindulópontként.)

Az Alexán keresztül elérhető lehetőségek száma pedig napról napra növekszik, hiszen az Amazon sok más gyártóhoz hasonlóan a közösségre bízta az új funkciók fejlesztését. A megfelelő tudással bárki beszállhat a “skill” fejlesztésbe, amivel aztán hozzájárul a szolgáltatás bővítésébe.

És mit tud Alexa a gyakorlatban? Keres a neten, zenét játszik, megmondja a várható időjárást, Ubert rendel és így tovább, és így tovább…

Mi a helyzet a magyar nyelvvel?

Anyanyelvünk bonyolultsága és a piaci tényezők miatt egyelőre még várnunk kell a magyar nyelven működő digitális asszisztensek megjelenésére. Talán a Google Asszisztens lesz az első komplex funkciókat biztosító eszköz?

Digitális asszisztens példák

Természetesen az Amazon csak az egyik versenyző az ágazatban. Egyre több szolgáltató és gyártó épít be termékeibe kisebb-nagyobb tudási digitális asszisztenseket, listánkban azonban csak a nagyobbakat soroljuk fel.

  • Google: Google Asszisztens
  • Microsoft: Cortana
  • Apple: Siri
  • Samsung: Bixby
  • Blackberry: Blackberry Assitant
  • Hound
  • Yandex: Alice (orosz)

A kép forrása: [link]

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here